donderdag 13 augustus 2009

Recycelde, gehaakte sprei


Het is nu precies 2 jaar geleden (14 augustus 2007)dat ik hier een weblogje maakte over de gehaakte sprei van mijn moeder. Nog wekelijks, zelfs dagelijks, zie ik via de statistieken dat hiernaar gekeken wordt. Wat zou mijn moeder trots zijn geweest als ze dit had geweten dat zovelen hiernaar kijken! Het was haar eigen idee en patroontje. Ze was haar tijd ver vooruit wat de modetrend hiervan! Zorgvuldig lagen alle beginnetjes en halve vierkantjes gesorteerd op de bank voor alle mogelijke kleurencombinaties. En iedere keer als ik weer op bezoek kwam, liet ze me de stapeltjes vierkantjes zien die ze weer had gemaakt. Alsof dat gisteren was… en het is nu 20 jaar geleden dat ze deze sprei heeft gemaakt.
Om dit verhaal nog een vervolg te geven, eigenlijk meer een voorgeschiedenis te geven, kan ik nog het volgende aanvullen. Ik had een enorme grote, lelijke onregelmatig gehaakte sprei gekocht met verschillende soorten kleuren en diktes aan garens (de draden werden dubbel gebruikt) op een rommelmarkt voor slechts 1 gulden! Niemand had toen interesse in allerlei handwerken en die ‘dingen’ bleven altijd liggen. Ik mocht een hele vuilniszak vullen met kleding e.d. -ik ben dol op aparte stofjes en mooie knoopjes en zo- voor 1 gulden waaronder dus ook een gehaakte sprei. Ik wist dat ik mijn moeder, haar kennende, die overal ‘materiaal’ inzag, daar een groot plezier mee deed (ik moest bv ook gehaakte gordijntjes kopen als ik die zag en die lagen er toen heel veel, ook voor een paar kwartjes per stuk).
Na het wassen en drogen, heeft ze alles uitgetrokken, bolletjes van gemaakt en het verschillende garen gesorteerd. Nu heeft ze van één soort garen en allerlei verschillende kleuren deze pracht van een sprei gemaakt. Zelf had ze van deze kwaliteit en glans nog het lichtbruine garen, ook uitgetrokken garen van een vest. Dit is in feite een recycelde sprei geworden. Dit bericht past dus wel weer prima bij deze tijd waar de crisis een rol speelt.

Onlangs heb ik de restanten doos weer teruggevonden op zolder van dit garen. Ik kan er vast nog wel een kleinere sprei van gaan haken… 
(foto: bovenkant van de doos die 20 cm hoog is)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten