zondag 29 augustus 2010

Nostalgische oranje gehaakt uiennet

Deze oranje gehaakte tas is me zeer dierbaar. In de jaren zeventig had ik een groot, oranje, rond kleed gehaakt voor op mijn ronde, bamboe, bruine tafel die ik als 'salontafel' gebruikte. Langzaam aan verdwenen de bekende kleurtjes van het bruin, appeltjes groen, maïsgeel, paars enz. uit huis; de bekende kleurtjes uit die jaren. Grootmoederstijl kwam in en alle kussens en kleedje verschenen nu in ecru. Zo ook haakte ik weer een ander rond kleed voor op mijn tafel. Mijn moeder vroeg of ik van het oranje kleed iets anders wilde hebben. Zo zou ze er dus een uiennet van haken na het eerst uitgetrokken te hebben. (Patroon uit een Ariadne.) Jaren deed het dus dienst in mijn kelder als uiennet en vaak werden de uien ook totaal vergeten… Vandaar dat het net voortaan leeg aan een haakje in de kelder bleef hangen. Ook na de verhuizing ging het mee naar mijn geboortehuis, kwam het ook hier in de kelder te hangen, achter een vergiet. Na het opruimen van de kelder deze zomer, kwam het uiennet vol stof weer te voorschijn en kon het eerst wel eens een sopje gebruiken. Toch zonde om het daar terug te hangen en het kwam terecht in mijn linnenkast. Ik bewaar mijn plastic zakken altijd in een rechtopstaande stevige papierentas. Dat gaat nu veranderen: ze gaan voortaan in het oude uiennet dat nu wordt omgedoopt tot sac à sac oftewel mijn oranje plastic zakkennetje. Als het bevalt, mag het blijven hangen, anders bedenk ik er een andere bestemming voor. Op de foto heb ik het net plat gelegd om het patroon duidelijker te laten zien en op twee plaatsen vergroot. Hangend is het ongeveer 50 cm lang. Zogezegd een dubbele recycletas nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten