maandag 30 augustus 2010

"Haakgaren" voor voddenmatten

De eerste is weer geknipt van de velen die nog moeten volgen! T-shirts en ander dun gebreid textiel knippen tot haakgaren voor voddenmatten. Na jaren ben ik weer opnieuw begonnen hiermee. Althans met het knippen…
Zo'n 17 jaar geleden heb ik diverse voddenmatten gehaakt van verknipte T-shirts en oude polyester jurken van mijn moeder. Ik vond het heel moelijk om haar jurken weg te doen uit emotionele redenen. Maar wat moet je met jurken die niet je smaak zijn en totaal niet bij je leeftijd horen? Ja, de kringloop misschien, maar ik kon echt niet verdragen dat een ander met haar kleding zou gaan lopen. Als oplossing had ik het volgende erop gevonden. Ik was een paar jaar met voddenmatten bezig en heb langzaam die jurken ook meegenomen in de verwerking van de voddenmatten.
Het gaat erg langzaam en je moet erg veel T-shirts of ander gebreid materiaal hiervoor hebben en knippen. Dat knippen duurt erg lang. Ook het haken zelf, gaat niet erg soepel. Met een haaknaald nummer 6 haakte ik ze altijd gewoon met vasten met vooral veel afwisselende kleurtjes. Al die kleurtjes staan wel erg leuk moet ik zeggen. Bovendien zijn de voddenmatter heel goed wasbaar in de wasmachine en dat kun je van gewone matten niet zeggen. Ze lagen altijd bij mij bij de achter- en voordeur; de toenmalige hond ging er altijd graag op liggen. Nadat er een aantal buiten zijn blijven liggen gedurende de winter achter de schuren en daardoor niet meer bruikbaar waren, heb ik die nog over waren snel naar de zolder gebracht. Het werk wat hierin zit is te veel werk geweest om zo nonchalant mee om te gaan ook al zijn het 'maar' voddenmatten. Toch bij iedere T-shirt die werd afgedankt, denk ik weer aan het voddenmatten haken. Dus ik ben toch weer langzaam hiermee begonnen, al is het alleen nog maar met het knippen. Normaal knip ik ze ongeveer 1 cm, hele dunne wat breder en dikkere kwaliteit iets minder dan 1 cm. Op een gegeven moment 'voel' je 'aan' uit ervaring in welke breedte je ze moet knippen. Er ligt inmiddels een aardig stapeltje te wachten om te verknippen. Zodra ik begin met haken, zal ik hier verder een logje aan besteden over het hoe en wat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten