zondag 15 augustus 2010

Laatste zomervakantiedag 2010

Vandaag is mijn laatste vakantiedag. Een vakantie gaat altijd veel te snel voorbij. Zoveel dingen die je wil doen en maar een gedeelte wat echt volbracht is. Toch kan ik met een tevreden gezicht terugkijken op wat ik allemaal heb gedaan.
De afgelopen week heb ik ook thuis wat meer afstand van al die regeldingetjes genomen. Dat viel niet echt mee, want soms heb ik het idee uit huis te willen vluchten omdat ik alles overhoop moest halen. Dat is altijd met opruimen. Eerst een hoop rommel, uitzoeken, schoonmaken, sorteren en bekijken waar alles terug moet. Tussendoor zakt de moed me echt in de schoenen. Maar morgen weer een dag hoor… Langzaam aan iedere dag weer verder.
Wel weer de hele week afwisselend wat leuke dingetjes gedaan, al dan niet met schuldgevoel vanwege bovenstaande. Heerlijk zitten haken met allerlei groen garen voor een kussentjes voor de poezen. Ook nog aangestoken door veel medebloggers een paars speldenkussentjes gehaakt, maar dit moet ik nog vullen en afwerken. Ik heb ook de tijd genomen om 's avonds de dvd te bekijken met borduurtechnieken. Vanwege steeds hetzelfde deuntje en de eentonige stem, val ik steeds in slaap, schrik wakker, zet het dvd-spelertje uit en val in een heerlijk slaap. Wat ik ook fijn vond om te doen was in een fotobewerkingsprogramma zitten rommelen waarbij ik de tijd helemaal vergeet.
Ook veel buiten geweest in de tuin. Ik ben weer bezig geweest met de braamtakken kort te krijgen. Ik was dit jaar voor het eerst bij, maar ze blijven groeien. Dat ging echter nu snel. Als je braamtakken namelijk niet snoeit en ze raken de grond dan vormt de top weer een nieuwe braamstruik met alle gevolgen van dien: één grote wildernis aan wilde struiken. Maar dat is niet alleen met bramen zo, ook met een doorgelopen fluweelboom van de buren die bij hun al twee jaar niet meer leeft. Over een derde van mijn tuin lopen nu de uitlopers. Vorig jaar leek het meer een jungle in de tuin. Die takken en boompjes ook afgezaagd en achter in de tuin op een grote takkenbos gelegd. Ze zouden eigenlijk uitgegraven moeten worden, maar dat is wel heel veel werk en laten doen, kost teveel. In die takkenbos kruipen in de winter de egeltjes weg. Binnen een paar jaar is zo'n takkenbos weer plat en verdwenen.
Ik kon vandaag ook de wilde pruimen oogsten. Moeilijk te krijgen volgens informatiebronnen. Nou zo heel moeilijk is dat niet vind ik. Een paar jaar geleden had ik een paar pruimenboompjes gekocht nadat er ook waren doodgegaan en na een paar jaar haalden die het ook niet allemaal. De onderstam waarop geënt wordt, haalt het bijna altijd. Dat is altijd van een sterke wilde pruim. Die zijn nu doorgeschoten en als deze flink hoog zijn, gaat hij vruchten dragen. Van de gele wilde pruim kan ik dat al jaren en dit jaar heb ik ook wilde rode pruimen. Heerlijk! De maak van Reine Victoria, maar dan zo groot als een kers. Er hangen heel wat kilo's aan de gele wilde pruim, dus dat wordt vanaf nu dagelijks plukken of rapen. De vogels en andere dieren weten er ook wel raad mee, want die op de grond liggen zijn zo op. Het mooie is dat ik hier nog nooit ziektes ingezien heb. Logisch natuurlijk. Je ziet tegenwoordig veel mini fruit, nou ik heb mijn mini pruimen hier.
Ik ben mijn fototoestel overigens nog steeds niet tegengekomen… Ik kreeg een paar invallen waar ik het gelegd zou kunnen hebben, maar helaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten