donderdag 1 april 2010

Koordje punniken


Onlangs moest ik een nieuwe portemonnee kopen, de oude was niet meer om aan te zien, maar het soort wat ik prefereer, zie ik nu nergens (ik wil altijd veeeeeel vakjes en een koordje). Alleen tegen vakantietijd zie ik ze soms. Ik vind een koordje eraan erg handig om steeds ‘voeling’ te hebben waar de portemonnee is. Dus er eentje gekocht waar wel een koordje heen kan.
Nu heb ik wel voorraad van materialen, ook van koordjes, maar net niet van die kleur. Wel zag ik een bolletje gemerceriseerd breikatoen in mijn voorraad van die kleur en dat waren twee perlé nummer 5 draden in elkaar gedraaid. Ik heb het garen gesplitst en vervolgens mijn punnikklosjes tevoorschijn gehaald. Ik heb als kind diverse broddelpunikkoordjes gemaakt, maar er nooit wat mee gedaan. Dit was een kleine uitdaging. Ik wilde met dit dunne garen een koordje maken op 4 spijkertjes. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar mijn zelfgemaakte punnikklosje om mee te werken omdat de koppen van de spijkertjes zorgen dat de draden er niet overheen gaan. Ook de spijkertjes zijn niet helemaal glad; er zitten namelijk in het midden groefjes zodat de draden niet snel eraf glijden. Ik werk het liefste met een grote veiligheidsspeld om de draden over te halen. Bij iedere overhaling trek ik onder aan het koordje wat door het klosje loopt; dat zorgt voor regelmatige steken. Als ik het werkje wegleg, doe ik de veiligheidsspeld om de spijkertjes en draai de draad zo dat de steken er niet afvallen.
Het gaat best snel, maar is gezien de punikuren van zo’n koordje natuurlijk ‘onbetaalbaar’ net als ieder handwerkje overigens. In ieder geval heb ik:
  1. Een piepklein beetje van mijn voorraad opgemaakt.
  2. Niet de deur uit hoeven te gaan om het juiste kleur koordje te zoeken.
  3. Geen geld uit hoeven te geven.
  4. Een leuke bezigheid gehad.
  5. Goede beweging voor soepel houden van vingers.
  6. Uiteindelijk een gevoel van voldoening overgehouden
  7. Belangrijkste: een koordje voor mijn nieuwe portemonnee! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten