maandag 26 april 2010

:'Discloth' of grote vaatdoek


Aangestoken door het ‘dishcloth’-virus ben ik op zoek gegaan naar een mooi patroon. Ik kwam uit bij veel gratis patroontjes, maar die waren allemaal gebreid. En laat ik nu net veel zin hebben in haken :-) Nou dan verzin ik toch gewoon wat zelf. Waaraan moet het voldoen? Ik stel me dan ribbels voor aan één kant en de andere kant glad. Ok. Na een heleboel gehaak, uithalen en weer opnieuw beginnen, ben ik eruit hoe het moet worden. De ribbels heb ik wel drie keer gehaakt en weer uitgehaald tot ik er tevreden over was. ‘Frogging’ zoals ze dat noemen of ‘kikkeren’ (een kikker zou hetzelfde geluid maken als het geluid dat wij maken met iets uit te halen…). Duur lapje als je bedenkt dat je er drie hebt voor 50 cent bij de Wibra of Zeeman ;-) Maar daar gaat het niet om. Hiervan is (nog) geen tweede. De tweede is echter al wel in de maak zoals te zien is in een ander kleurtje en gaat nu heel wat sneller nu ik alle ‘hobbels’ heb uitgedokterd. Vervolgens nog even het patroontje uitschrijven en dan verschijnt dat binnenkort ook op mijn weblog en zijn de afgewerkte exemplaren ook te zien :-) Even de losse draadjes hier wegdenken, want die moet ik nog instoppen!
Wat het bijzonder van hiervan is, dat het gehaakt is van een roze bol dikke katoen waarvan ikzelf een trui heb gehad, evenals van de groene. Mijn moeder was zo dat ze alles uithaalde wat niet meer werd gedragen of afgedankt. Zij zag overal wel materiaal in. De bollen zaten tussen de andere voorraad dikke brei- of haakkatoen en was van dezelfde kwaliteit en dikte. Voordeel is nu wel dat ik weet dat de kleuren wasecht zijn en niet meer doorlopen of afgeven ;-) Regelmatig heb ik aan haar moeten denken, terwijl ik aan het haken was. Zij hield zelf ook zo van handwerken. Ze is 16,5 jaar geleden overleden en dan te weten dat ik garen aanraak wat nog door haar handen is gegaan. Het deed me goed om in alle rust aan haar te denken en haar voor te stellen wat ze ervan vindt dat ik deze katoen aan het verwerken ben voor gebruiksartikelen. Hoewel ik ze wel veel te mooi vind om te gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten