woensdag 12 september 2018

Voornamelijk lezen


Zo dat is lang geleden. Ik moet zelfs weer uitzoeken hoe alles hier werkt. Echt weg ben ik niet geweest, maar wel een hele lange pauze ingelast. Niet verwacht dat deze een beetje uitliep. Ik keek hier en daar op blogs en ben dus redelijk bij met alles. Velen zijn inmiddels ook overgestapt naar Instagram zag ik.

Inmiddels werk ik dan wel niet meer (pensioen), maar maak wel dubbele uren met oppassen op mijn kleindochter van bijna 2. Veel leuker natuurlijk dan op een kantoor werken of vormgeven, maar ook wel intensiever :-) Ik heb dan ook amper tijd gehad voor hobby dingetjes daarnaast. Het enige wat ik deed voor ontspanning, was 's avonds wat lezen voor het slapen gaan. Om nou iedere keer te schrijven in mijn blog welk boek ik lees, lijkt me ook niet zo interessant, temeer omdat het wat overjarige titels zijn. Wat ik dan o.a. lees? Van alles zo'n beetje. Het begon met thrillers, maar die wil je niet echt lezen voor het slapen gaan daarom is er toch meer afwisseling in de genres gekomen. Wat ik nu lees? Een oudje van Hella S. Haasse namelijk Mevrouw Bentinck. Eigenlijk zijn het 2 boeken ineen en meer dan 600 pagina's. Ook nog historisch en zelfs literair verantwoord. Ik kijk daarbij ook steeds op internet waar de kastelen zijn waarover wordt geschreven en waar de plaatsen liggen. Ook wie wie is. Wat dan weer wel in het boek staat en niet op internet zijn die aparte weetjes. Leuk om te lezen bijvoorbeeld is dat men in die tijd iemand vroeg om een portret te schrijven van jezelf en ook wel van een ander en die portretten verzamelde men. Dat was dan over het uiterlijk, maar ook over het innerlijk. Wat me opviel daarin was dat ook de stand van tanden werd beschreven en de conditie daarvan. Een aantal edelen in dit boek hebben slechte tanden en stonken uit hun mond (werd ook in het portret aangegeven) en dat werd verborgen met ruikertjes. Daar sta je niet zo bij stil als je historische films ziet met hun mooie glanzende, parelwitte tanden dat de werkelijkheid heel anders was :-)

2 opmerkingen:

  1. Ha Marianne, zeker lang geleden.
    Fijn zo'n klein mensje.
    Ik pas maar op 2 hondjes en dat vreet ook al zoveel tijd.

    Zit je zelf ook op instagram, ik ben daar Mariannebreit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, een reactie van jou te krijgen! Ja, erg schattig om voor haar te zorgen. Ik heb ook nog 1 oude hond en 4 katten, waarvan 2 oudjes die ook de nodige verzorging moeten hebben.
      Nee, ik zit zelf niet op Instagram, maar wie weet ooit. Ik zal je daar bezoeken, maar kan dan niet reageren omdat ik geen lid ben. Eerst maar weer het bloggen me eigen maken.

      Verwijderen