dinsdag 22 december 2009

Hebbes! Een ouderwetse breimand!


Diverse malen heb ik al een super mooie metamorfose gezien van een oude breimand. De mooiste die ik zag was maanden geleden op een Frans weblog (weet niet meer welke) en onlangs nog een oude bij MarianneD. Echt een geluk als je dat tegenkomt! Vorige week donderdag ging ik naar een soort Kringloopwinkel. Ik ging daar vroeger vaak heen, maar tegenwoordig sporadisch. Een man vol ringen in zijn gezicht vroeg me of ik iets speciaals zocht toen ik bij het klein meubilair aan het struinen was. Zijn ogen met aan beide kanten ringen puilden bijna van verbazing uit, want hij had nog nooit van een handwerk- c.q. breimand gehoord. Maar een verdieping daarboven, boik, boik, boik … daar zag ik er een!!! Wel niet een die je in kan klappen, maar wel een van rotan. Dat moet dan van de jaren vijftig of begin jaren zestig zijn denk ik, want in die tijd was rotan erg in. Ik heb nog ooit een tafeltje van rotan gekregen met een glazen blad voor bij een rotan kuipstoeltje op mijn slaapkamer. Het stof van de breimand was al erg vergaan. Zie detail. Daar heb ik maar een aparte foto van gemaakt. Hup die gaat dus mee naar huis! Al moest ik toch nog even twijfelen gek genoeg omdat ik een andere in mijn hoofd als wens had. Maar ik ben er helemaal tevreden mee nu en vind ‘m toch wel heel leuk en apart! Nog even naar de handwerkspulletjes geweest daar en ja nog een slag geslagen! Grote lappen borduurstof voor 75 cent per stuk! Eentje was zelf 2 meter groot! Een zeer leuke slag geslagen mag ik wel zeggen! Zo leuk om van dit soort onverwachte spulletjes tegen te komen. Dat geeft een extra ‘kick’.
Onderweg naar huis zag ik al veel stofjes voorbij flitsen door mijn hoofd die ik op voorraad heb. Twee daarvan vind ik tot nu toe wel geschikt. Ik moet alleen nog meten of ik wel genoeg heb. Dan wordt het beslissen welke kleur binnen en welke buiten. Tot nu vind ik bruin voor de buitenkant wel efficiënt. Voor het effect heb ik er snel wat katoenen bolletjes ingedaan hoe het uiteindelijk eruit zal zien. Het bevalt me best zo. Toch laat ik het nog even bezinken, want ik wil eerst zeker weten of ik het rotan in de oorspronkelijke kleur laat of het ga verven. Voor ik er dan echt aan begin, zal het wel zomervakantie zijn :-) Of zal ik kleine roosjesstof gebruiken met witte achtergrond? Voor leuke opknapideetjes, laat vooral iets horen ;-) Als weegschaal is een besluit nemen, namelijk behoorlijk wikken en wegen ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten