zondag 25 januari 2009

Buideltas


De vier stagiaires zijn weer vertrokken. Dit jaar zouden we zelf tassen maken als afscheidscadeau. Ik zou een buideltas maken voor iemand die helemaal weg is van Japan, dus het moest ietwat Japansachtig aandoen. Dan denk ik meteen aan een soort vouwtechniek. Eerst stof gekocht samen met collega's bij Toetenel in Eindhoven. Het leuke van deze stof is dat het ook aan de achterkant erg mooi is en dat kon ik nu net goed gebruiken. Ik wilde namelijk van vier stroken de stof naar boven schuin toe laten lopen. Eerst heb ik wat zitten oefenen met wat kranten en plakband om te kijken welke maat ik uit het stukje stof kon halen van 65 cm: vier stroken van ieder 15 cm breed en 60 cm lang. Ik had ook geen patroon dus alles uit zitten vogelen. De binnenkant is van zwarte dunne katoen van de markt en bestaat ook uit vier stroken die naar boven schuin toelopen. De bovenkant heb ik recht geknipt. Als je de stroken namelijk recht laat dan krijg je punten bovenaan, wat natuurlijk ook heel apart is. Bovenaan heb ik dezelfde zwarte stof gebruikt voor een band die er bovenuit steekt. Aan beide zijden heb

ik een opening gemaakt voor de band en dit van te voren gezigzagd. De banden heb ik van twee verschillende kleuren van de achterkant van het stof gemaakt: dubbelgevouwen en dichtgestikt. Vervolgens heb ik de banden met een veiligheidsspeld door de band geregen in tegenovergestelde richting zodat je het mooi kunt aantrekken aan beide kanten van de buideltas. Je kunt het op deze manier zowel over je schouder dragen als gewoon aan je hand. Ik heb nog een paar jojo's gemaakt (doorsnede van het ronde stofje 5 cm) en daar heb ik het uiteinde van de banden in weggewerkt. Daaronder hangen wat kralen en een boedha.
Ik dacht ook overmoedig dat ik er ook wel een klein tasje/etuitje/beursje bij zou gaan maken en dacht daarbij aan de welbekende biscornu. Van te voren heb ik eerst een ritsje ingezet en vervolgens de twee lapjes zo genaaid dat je die achthoeken krijgt (de punt van het ene lapje maak je vast aan de midden van het andere lapje en gaat zo verder). Ook dat had ik gevoerd met zwarte katoen. Omdat het nogal een priegelkarweitje was, kon alleen de rits maar op de naaimachine en de rest heb ik met de hand gedaan. Aan het uiteinde van de rits hangt ook een boedha. Daarna over alles nog een pluizenrol gehaald (het glanzende stof pluist heel erg en mijn poezen ook…) en mijn totale bijdrage was klaar na 14 uur! De dag ervoor zelfs tot half vier doorgewerkt 's nachts… Het viel gelukkig in goede aarde bij de stagiaire en een paar dagen later zag ik haar er zelfs mee lopen!
Nu heb ik nog een klein lapje over voor een kleiner buideltasje voor mezelf ;-) Alleen moet ik eerst weer moed verzamelen om er weer een te maken en natuurlijk weer een proefmodel van kranten maken!


k heb al diverse vragen gehad hoe het puzzeltje in elkaar zit van de buideltas, daarom heb ik het uitgetekend. Daar waar de pijltjes staan, die kanten moeten aan elkaar worden genaaid. De breedte en lengte is uiteraard belangrijk voor de grootte, maar in feite past dus iedere breedte en lengte. Als het in elkaar zit, knip je bovenkant netjes recht. De maten die ik gebruikt heb, staan in mijn vorige blog.
Ook kwamen er verzoeken voor grotere foto's om de details beter te kunnen bekijken. Ik had juist de collage (Buideltas I) met aanklikken nog wel zo groot gelaten :-) Maar vooruit dan, hier komen ze…


Update: 30/1/9: Toevallig vandaag op deze site ook dit model gezien, maar dan als een mandje met aan elkaar genaaide stroken en dat de punten er nog aan zitten.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten