vrijdag 30 juli 2010

Boek: Wilde Zwanen van Jung Chang


Al ga ik niet weg met de zomervakantie naar buitenlandse oorden, toch ben ik daar wel in gedachten. Ik lees nooit vaak romans omdat ik me meer verdiep in educatieve boeken, in geschiedenis of in handwerktijdschriften/-boeken. In de vakanties heb ik de tijd of neem ik de tijd om romans of thrillers te lezen. Ik heb inmiddels 2 boeken over inspecteur Morse gelezen, van Preston & Child genaamd Dodenboek. Laatste ging over een opening van een graf in een museum. Super spannend! Dat zouden ze eens moeten verfilmen!
Ik verzeil met lezen eerst in Engeland, daarna in Amerika en vervolgens ga ik nu naar China waar dit boek Wild Swans van Jung Chang zich afspeelt. In 1992 werd het boek uitgegeven en het werd een groot succes waar veel over geschreven en gesproken werd. Voor mij een reden om het boek ooit nog eens te lezen en dat is nu. Ik heb er maanden over gedaan om het dikke boek van de arts van Mao door te lezen, iedere avond wat kleine hoofdstukjes, vervolgens de geschiedenis over China te lezen. Dan sluit dit boek natuurlijk mooi aan! Er ligt inmiddels nog een ander boek te wachten over de jongste en laatste keizer van China. Als dit boek uit is, maar dat zal nog wel even duren, want het is een flinke dikke pocket. Wat me vroeger nooit boeide omdat het zover weg lag, werd ook als een gemis ervaren om er meer van te begrijpen. Ik heb enorme bewondering gekregen voor de Chinese bevolking die heel wat hebben moeten doorstaan met hun leiders. Leiders met vreemde ideeën die koste wat kost doorgevoerd moesten worden.
Ik kan het boek bijna niet wegleggen omdat het erg boeit. Alleen beperk ik me alleen tot voor het slapen gaan. Ik vermaak me ondanks alles wat erom me heen gebeurt echt wel ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten