vrijdag 4 december 2009

Stofjes uit Amerika





Komende tijd heb ik regelmatig wat vrije dagen. Afgelopen jaar ging het een beetje mis met de urenregistratie. Het leek wel dat dagen die ik vrij nam er dubbel afgingen. Het gevolg was dat ik voor de zomervakantie alle aangevraagde vrije dagen maar weer ging intrekken. Ook dat ging niet erg soepel en ICT moest er ook aan te pas komen. Maar ineens gaat het invullen van uren weer (redelijk) goed en daar komen mijn uren weer tevoorschijn! Ai, ik kan de hele maand december wel vrij nemen nu :-) . Dat gaat natuurlijk niet, 20% gaat nu mee naar volgend jaar en de rest ga ik veel snipperen en de laatste twee weken van december heb ik vrij. Gisteren was zo’n vrije dag. Gewoon een lui niksdoen dagje, al had ik nog wel bloembollen willen planten (nou ja…niks doen… altijd genoeg te doen). Maar al wel veel weblogs bij zitten lezen, maar moet er nog heel veel :-) Regelmatig zal er dus weer hier iets verschijnen op mijn weblog tot 1 januari.

Een verwachte envelop uit Amerika kwam ook donderdag aan. Klein feestje van binnen natuurlijk ;-) Direct weer een nieuwe bestelling geplaatst met ‘vervolg’ stofjes uit dezelfde series. Ook al naderen kerst en oud en nieuw, ik heb nu leuke stofjes binnen van HEN Rietta (onderste vier). Daarna volgt Henry Glass met de rode roosjes (zo’n superleuk stofje), het rode lapje is van P&B en de volksmotieven: Fraktur, ook van P&B. Het laatste stofje met de volksmotieven is een randstof, ik heb er al eerder ‘gewone’ stof met volksmotieven van gekocht, deze zijn gebaseerd op de motieven uit Pensylvanië. Bekend is bv Pennsylvanian-Dutch. Daar zijn wat Hollanders neergestrekken een paar eeuwen terug. Hoewel het woord Dutch daar ook verbasterd kan zijn van het woord Deutsch en dan wordt het weer een ander verhaal. Maar er kunnen natuurlijk zowel Nederlanders/Hollanders als ook Duitsers zijn gaan wonen. Die nemen dan hun patronen en motieven mee naar daar. En ik koop ze weer in Amerika :-) Je herkent het Delfst blauw erin, maar ook de typische ranken, hartjes en bloemen van Duitsland. Vorig jaar heb ik een leuk Amerikaans boekje bij de kringloop op de kop getikt met foto’s over de kleding, gebruiksartikelen en woonaccessoires uit die tijd in Pennsylvanian-Dutch. Zodra ik echt veel tijd over heb, zal ik me er eens wat meer in gaan verdiepen en het beschrijven. Het bestaat nogal uit veel moeilijk vakjargon aan Engelse woorden en is niet zo gemakkelijk om te lezen. Meestal lees je daar wel overheen, maar zo is wel de essentie van het verhaal weg. Dat vereist dus wat meer uitzoekwerk. Voor nu heb ik andere plannen (opruimen o.a.).
Wie goed kijkt op de foto ziet dat er een neus rechtsonder in beeld staat die alles natuurlijk wel even bij wil houden wat ik fotografeer natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten