woensdag 12 augustus 2009

Van garage opruimen tot Copier

Ruim twee weken geleden toen mijn vakantie begon, zijn we heel ijverig begonnen met de garage grondig op te ruimen. (Daarna is het weer wat blijven steken met opruimen helaas…) Dat was namelijk al zeker zo’n 8 jaar niet meer gedaan. Ieder jaar is er wel weer een goede reden om het nog een jaartje uit te stellen. We hebben er twee volle dagen over gedaan. Ik denk zeker wel dat er 12 extra large vuilniszakken uit zijn gegaan. Hoewel … even alles netjes teruggezet om het in fases weg te brengen (rommel, oud papier en lege flessen). De lege plastic flessen zijn inmiddels ingeleverd, dat was vier keer met volle fietstassen naar de supers. De rest staat in afgepaste gedeeltes klaar voor af te voeren en wanneer de ophaaldienst van het oud papier weer langskomt. Ondanks dat is er nu veel ruimte weer, heerlijk! Weer iets wegstrepen wat gedaan moest worden.
Maar waar ik naartoe wilde is dit. In een oude kast had ik lege bloempotten staan die ik om de een of andere reden wilde bewaren, de meeste echter vanwege emotionele redenen. Zo kwam ik een schaal tegen, die daar totaal niet bij hoorde en ik verdacht veel vond lijken aan de buitenkant op iets van de stijl van Art Niveau of Deco (begin jaren twintig van de vorige eeuw). Toch maar naar binnen gebracht en afgewassen. In het weekend heb ik het eens beter onderzocht en onderop stond Leerdam en ontw. Copier. Via Google, Wikipedia en allerlei antiekzaken/marktplaatsen kwam ik een heel eind met mijn speurtocht! Van het een ging ik naar het ander in huis wat ik ook herkende, zoals een paars marmorite bonbondoosje (ook ontwerp van Copier) en een glazen groene bloempot e.m. Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Copier* gehoord en dat was nog wel een hele bekende ontwerper van de Leerdammer glasfabrieken (denk aan de Gilzeglazen bv die kent toch iedereen)! Ik schaam me diep en ben het nu aan het inhalen om er het e.e.a. over te lezen! Dat is het heerlijke van vakantie hebben en op internet speuren :-)
Om terug te komen op de mintgroene marmorite schaal. Ik ben deze vorm nog niet tegengekomen op internet, wel andere vormen en deze mintgroene kleur marmorite met wit erdoor. Ik ga nu in ieder geval een veilig ereplaatsje voor de schaal zoeken. Deze heb ik altijd al mooi gevonden. En ook voor de bloempot, nu ik de prijs van de bloempot lees (95,-euro… slik), die is overigens ook gewoon in gebruik als bloempot. Het leuke daarvan was wel dat mijn moeder juist deze bloempot gebruikte voor haar handwerken. Meestal kleine bolletjes restgaren van het een of ander, proeflapjes, haaknaalden e.d.
*Bron over Copier: zie Wikipedia: Andries Dirk Copier (Leerdam, 11-1-1901 tot 19-12-1991) was een Nederlands ontwerper, edelsmid, keramist, glaskunstenaar en vormgever.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten