zaterdag 3 januari 2009

Water, water en nog eens water

Ik had vandaag een handwerkblogje willen schrijven vergezeld met een foto, maar helaas had de voorzienigheid daar een stokje voor gestoken. Dus dat logje komt er binnenkort nog aan! 
Wat had dan mijn volledige aandacht nodig? Nou… de hoofdkraan hier in huis was een beetje erg lek. Ik had al wel een lekke kelder, wat nog nooit het geval was geweest, maar door de harde regenvallen en de lekke dakgoot (die inmiddels gemaakt is) dacht ik dat het water daar vandaan kwam. In de kelder zelf was maar niet te ontdekken waar het water vandaan kwam. Behalve dat het iedere dag weer blank stond. De laatste dagen flink gedweilmopt… Vandaag wilden we eens kijken naar de watermeter in de put achter de voordeur en toen schrok ik toch wel even. Tot de nok toe stond de put onder water en het zou niet lang meer duren dat ook de gang onder zou stromen! Na heel wat emmers water eruit te hebben gehaald zag ik dat het water uit de hoofdkraan druppelde. Dichtdraaien ging niet meer, want je bleef de kraan maar ronddraaien en het water spoot er nu uit zelfs. Duidelijk was die ermee gestopt. We konden het vullen van emmers net bijhouden, maar het had echt niet meer lang moeten duren! Ondertussen bellen en hulp vragen bij de buren. De buurman had gelukkig een pomp en we konden gelukkig met hozen stoppen. Of het nu de loodgieter moest zijn of het waterbedrijf was maar steeds niet duidelijk omdat ik nogal een vreemde ouderwetse aansluiting had die niet zat zoals het zou moeten. De loodgieter die dienst had, had een zieke en een vakantieganger, dus had niemand. Volgens de buurman was de lekkage toch echt van het waterbedrijf omdat het metertje niet liep. Vanavond om 9 uur kwam de monteur van ht waterbedrijf (even was het flink duimen) en zette hij de hele straat een uur zonder water omdat de kraan in de straat dicht moest.
Nu heb ik inmiddels een nieuwe hoofdkraan bij de watermeter en alles werkt weer. Een geluk is dat de kosten voor het waterbedrijf zijn en niet voor mij! Maar wat een werk ik heb gehad deze dagen en mijn keuken staat nog steeds boordevol (vieze, natte en verroestte) kelderspulletjes! De keldermuren zullen wel uit gaan slaan, vrees ik. Ik ben nog wel even zoet nu. Noodgedwongen ben ik nu bezig met de kelderopruiming in de winter brrrr. Ik heb nog een grote kelder die een stukje onder mijn huis loopt… Morgen maar weer verder met opruimen daar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten