donderdag 26 juni 2008

DE Groentetas

We merkten dat we weer steeds dezelfde groentes kochten. De zin om te koken en de trek om te eten, waren nou niet bepaald aantrekkelijk. En dan is het weer tijd voor 'De groentetas'. Daarin zitten soms groentes die je nooit in de super ziet, maar wel in moestuintjes en groentetassen. Dat nodigt natuurlijk uit om te experimenteren. Na een half jaar tot een jaar ben ik de vele koolsoorten ook weer beu en ben dan weer gelukkig om vrij te kiezen. Maar voor nu vind ik dit weer de beste optie. Wij zijn al jaren vegetariërs en dan is groente natuurlijk erg belangrijk in het hoofdgerecht. Al weer vier weken ga ik nu weer braaf de groentetas ophalen en hoef ik niet te denken wat ik weer eens zal kopen om te koken. Heerlijk, verstand op nul en klaarmaken wat in de tas zit. Toch weet ik soms niet wat ik moet doen met een groentesoort. Zo kwam ik vorige week thuis met een bos rode stelen met hele mooie gevormde bladeren. Prachtig om te zien. Mijn dochter dacht dat het dunne rabarber was, maar ik wist natuurlijk wel dat dit rode snijbiet was. Je moet het binnen twee dagen eten, nou ja dat wordt aanbevolen dan. Dat is dan ook de reden dat je deze groente ook nooit in de super ziet liggen en zelfs in de natuurwinkels maar heel soms. Maar wat doe je nu met rode snijbiet? Ik las wel iets dat het te bereiden is zoals spinazie en milder smaakt. Dan biedt het googlen weer uitkomst en lees ik wat je er allemaal mee kunt. Mmmwah… wij zijn niet zulke sausjesmensen met een kwak room tussen de groente of pittige kruiden toevoegen omdat we daar al snel last van krijgen dus komt het toch altijd wel neer op zelf gaan experimenteren. We eten vaak zo puur mogelijk zonder al te veel liflafjes. En dit smaakte ons dus bovenbest! Rode snijbiet is erg lekker, ook al lees ik genoeg berichtjes in forums van niet. Kwestie van smaak dus. Hier mijn recept:

Macaroni met rode snijbiet
Benodigdheden
x95 Rode snijbiet (alleen bladeren)
x95 Klein uitje
x95 Rode paprika
x95 Volkoren macaroni
x95 Quorn- of sojagehakt
x95 1/2 plak schapenfeta
x95 Olijfolie
x95 Eventueel champignons
x95 Eventueel kruiden naar smaak, peper, zout e.d.

Volkoren macaroni beetgaar koken en afgieten (scheutje olijfolie erbij zodat het niet aan de bodem gaat plakken). De bladeren van de rode snijbiet ritsen, wassen en ter grootte van spinazieblaadjes snijden of plukken (de fijne steeltjes bewaren voor een ander gerecht en in 2 xe0 3 cm snijden voor de volgende dag). Vegetarisch gehakt rul bakken in olijfolie. Ondertussen uitje fijnsnijden en paprika wassen en in stukjes snijden. Dit bij het gehakt doen en om en om scheppen. Daarna de rode snijbietbladeren in de pan en ook om en om scheppen. Deze slinken enorm, vergelijkbaar met spinazie. De uitgelekte beetgare macaroni erbij doen en om en om scheppen met eventueel kruiden. Op het bord stukjes schapenkaas eroverheen brokkelen.
Het smaakt ook erg lekker met gebakken champignonschijfjes erbij.
Dit gerecht niet meer opwarmen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten