zondag 13 april 2008

Van een oude map tot gratis borduur patroontjes


Wat jaren geleden trof ik op een rommelmarkt bij het klooster een doos vol met handwerkboeken en -schriften aan en mocht de hele bananendoos meenemen voor 10 gulden. Mijn adrenaline ten top natuurlijk en nog lang erna ook! Thuis alles meteen uitgesorteerd wat de handvaardigheidsboekjes waren en wat over handwerken ging. Een gedeelte van wat in doos zat, was van nonnen oftewel zusters van het klooster geweest. Ik neem aan dat het handwerknonnen waren. Ik trof op de meeste boekjes Zr. ‘Zus’ of Zr ‘Zo’ aan. De patronen waren door en door gebruikt en veel daarvan vallen zo uit elkaar of er zit op iedere naad wel een dikke laag plakband. Ook zijn getekende schoolbladzijdes allemaal aan elkaar geplakt waarop een koningskaars staat in kruisjes, zo groot bijna als een echte toorts. Er zaten ‘moderne’ boeken en tijdschriften bij van de jaren zeventig. Veel was van de jaren vijftig en zestig, maar zelfs van begin 1900 zaten er een paar hele mooie boekjes bij over naaldwerk en borduren. Ook een map vol knipsels waar bovenop staat Kelim, Gobelin en Smyrna (zie foto). Helaas geen jaartallen te zien, maar de plaatjes doen me denken aan het interieur van de jaren 50/60. Veel Kelim- en knooppatronen. In de jaren zestig waren veel huisgezinnen vloerbedekkingen aan het knopen, dat was helemaal in. Ik weet wel dat als ik bij mij vriendinnetje kwam dan zat iedereen gezellig om de tafel, ook het bezoek zat dan te knopen. Ik weet nog dat het geknoopte gangkleed er gemeleerd uitzag met een paar kleuren groen en beige. Uit deze periode moeten ook deze patronen stammen.

Tussen de map zit ook een schrift van een Zr. Augusta. Er staat bovenop ‘Breimotieven’, maar er staan ook haakpatronen in en wat getekende motiefjes voor breien of borduren. Een paar patronen zijn te volgen, hoewel er geen afbeeldingen bij staan en het toch nog mysterieus is hoe het in werkelijkheid eruit moet ziet. Wat ik totaal niet kan volgen, daarvan staan diverse patronen in het schrift. Op het patroon van de foto staat 1952 bovenaan en dat het uit Eska komt. Verder nergens een jaartal. Boven iedere bladzijde staat een naam, hier staat Gertrude. Ik heb er een foto van gemaakt, maar ik snap dus echt niets van zo’n patroon op deze manier beschreven. Wel wat voor de kantlijnen staan dat dat de toeren zijn, maar dan houdt het wel zo’n beetje op.


Op de achterste bladzijde van het schrift van Zr. Augusta staan wat kleine patronen waarvan de hokjes van het schrift met de bekende vierkleuren balpen zijn ingevuld met kruisjes. Vermoedelijk komen deze motieven uit de jaren vijftig.
Ik heb de patroontjes in mijn borduurprogramma overgenomen in dezelfde kleuren als Zr. Augusta ze in het schrift heeft gebruikt. Ik heb wat meer ruimte om de patroontjes gelaten voor de overzichtelijkheid. Misschien heeft ze met een goedkeurend oog wel meegekeken ;-) Ik vind ze wel grappig. Van mij mag iedereen ze vrij gebruiken. Alleen als je wat maakt, wel laten zien graag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten